Šķiet, tikai retais nav saskāries ar situāciju, ka, pērkot kādu preci vai pakalpojumu, komplektā tiek dāvināta arī kāda dāvana, turklāt, kā jau dāvana, pilnīgi bez maksas. Šāds dāsnums parasti ir izskaidrojams ar mārketingu – kārtējo mēģinājumu iegūt patērētāja uzticamību, gandarījumu, prieku – vārdu sakot, tikai pozitīvu iepirkšanās pieredzi, lai patērētājam būtu vēlme šo produktu izvēlēties atkārototi. Bet nav retums arī tādu cilvēku, kuriem, pērkot kādu produktu, tiek piedāvāta “dāvana”, par kuru, kā izrādās, vēlāk vēl nākas samaksāt.

Šajā gadījumā nerunāsim par tiem gadījumiem, kad, izmantojot kādu preci vai pakalpojumu, tik tiešām tiek piešķirts kāds bezmaksas produkts jeb dāvana, bet par tām nelāgajām situācijām, kad it kā tiek piešķirtas dāvanas, par kuru iegūšanu pašiem ir arī jāsamaksā. Šādas stratēģijas tiek izmantotas gan preču, gan pakalpojumu veicināšanā, un abos gadījumos tai ir tikai viens mērķis – iegūt vairāk ienākumu un klientu. Dāvanu stratēģija vairākumā gadījumu darbojas, tāpēc pārdevēji to izmanto praksē.

Cik nav redzētas tādas akcijas kā, piemēram, “Pērc divus, bet trešo saņem par brīvu”, “Iepērcies virs 50 eiro un saņem 5% atlaidi nākamajam pirkumam”, “Pērc apavus un dāvanā saņem zeķes”. Vēl ļaunāk, ja par kādas konkrētas preces iegādāšanos vai summas iztērēšanu tiek solīts “pārsteigums no pārdevēja”, kas, atzīsim, vienmēr ir kaut kas nejēdzīgs un nevērtīgs. Dāvanu piesolīšana darbojas kā ēsma zivīm, bet mēs taču zinām, kāds ir ēsmas izlikšanas mērķis – zivij jeb pircējam ir āķis lūpā, bet makšķernieks jeb pārdevējs ir ieguvis lomu. Cilvēkus tik mistiski un neizskaidrojami vilina dāvanas, ka tie to iegūšanas dēļ ir gatavi iegādāties produktus, kuri tiem patiesībā nav vajadzīgi, un iztērēt krietni lielāku summu, nekā tie būtu iztērējuši ierastos apstākļos. Rezultātā cilvēks ir pārmaksājis. Uz to viņi sauc par dāvanu? Paradoksāli, bet parasti šīs dāvanas ir nesamērīgi nevērtīgas ar to, kas ir jāizdara, lai tās iegūtu. Šķiet, tādos brīžos pircēju prāts aptumšojas un tie nesaprot, ko tie dara – galvenais taču ir iegūt dāvanu, jo mūsdienās taču tik reti kaut ko var dabūt par brīvu! Jā, tik tiešām reti. Kāpēc tas tiek piemirsts tādās situācijās?

Dāvanu stratēģija tiek pielietota arī pakalpojumu sfērā, piedāvājot, piemēram, “Internetu par brīvu”, apzīmējot šo tekstu ar “zvaigznīti” un pēcāk paskaidrojot, ka internets bez maksas būs pieejams tikai 3 mēnešus, bet turpmāk par, piemēram, 10 eiro mēnesī, kas ir krietni dārgāk nekā pie citiem pakalpojumu sniedzējiem, lai kompensētu tos zudumus, kas radušies, kamēr interneta pakalpojumi tika sniegti bez maksas. Rezultātā patērētājs negūst nekādu labumu, jo tas, kas sākotnēji tika piedāvāts bez maksas, vēlāk tika pieprasīts atpakaļ, paaugstinot turpmāko mēnešu pakalpojumu maksu. Protams, šis piemērs ietver ne vien gudru mānīšanos uz cenu rēķina, bet arī tiešu mānīšanos ar reklāmas tekstiem, kuros pārdevējam vēlamais tiek izcelts, bet nevēlamais tiek uzrakstīts ar maksimāli maziem burtiem, lai paliktu patērētājiem nepamanīts.

Esiet vērīgi, domājiet un rēķiniet līdzi, vai jums tik tiešām tādas “dāvanas” ir nepieciešamas? Varbūt jūs paši uzreiz varat šo dāvanā piedāvāto produktu iegādāties, iztērējot mazāku naudas summu nekā tās iegūšanai piespiestā kārtā iztērējot ievērojamus naudas līdzekļus?